Menu

טיפול מניעתי ותחזוקת שתלים

ממצעים לבדיקה ואבחון מחלת חניכיים:
בנוסף לאנמנזה בריאותית ודנטאלית מפורטת, יש לבצע בכל בדיקה איסוף נתונים מפורט הכולל:
א. בדיקה אקסטרה-אוראלית.
בדיקת הרקמות האינטרה-אוראליות.
בדיקת הרקמות הפריודונטיות הרכות, כולל רקמות סביב שתלים דנטאליים וסימני דלקת (אודם, נפיחות, דימום וכו’).
ד. מדידת עומק כיסים, הערכת נסיגת חניכיים וניידות שיניים.
ה. בדיקת נוכחות ופיזור הרובד החיידקי.
ו. בדיקת השיניים והשחזורים הקיימים.
ז. ביצוע צילומי רנטגן מקבילים והערכת רמת התמיכה הגרמית.
ח. בדיקת נוכחות, מיקום וחומרת מעורבות מסעפי השורשים (פורקציות).
ט. במידת הצורך יש להיעזר בשיטות אבחון נוספות כגון תבניות לימוד ובדיקת סגר, בדיקות מעבדה ועוד.

בהתאם לסיכום ממצאי הבדיקות תיקבע האבחנה וממנה תיגזר תוכנית הטיפול המוצגת למטופל.
להלן מידע מתוך עלון בנושא מחלות חניכיים  שנכתב ע”י וועדת ההסכמה של המועצה המדעית של ההסתדרות לרפואת שיניים.

מהלך הטיפול

הטיפול הראשוני במחלקת חניכיים הוא טיפול מכני שמטרתו ניקוי פני שטח השורש ממשקעים רכים, קשים וסילוק השכבה החיצונית של השורש הרוויה ברעלנים שהופרשו ע”י החיידקים. הפעולה מבוצעת ע”י קיורטות, סקיילרים ומכשירים אולטראסוניים לסילוק אבנית. במקרים מסוימים משלבים טיפול אנטיביוטי במהלך ההקצעות.
בזמן ההקצעות המטופל מקבל הדרכה לסילוק יעיל של רובד החיידקים תוך רכישת מיומנות בשימוש במברשת רגילה, מברשת חד סיבית, חוטים דנטליים, קיסמים, מברשות בין שיניות. לעיתים יש צורך בשימוש במברשות חשמליות או בחומרי שטיפה יום יומיים אצל מטופלים שלא הצליחו לאמץ הרגלי צחצוח מספקים.
במחלת חניכיים בינונית, מתקדמת או אגרסיבית יש צורך ב 4-8 פגישות בהפרשים של שבוע עד שבועיים על מנת להשיג את המטרות שצוינו קודם.

הערכה מחדש מבוצעת שלושה שבועות עד חודש וחצי מסיום ההכנה הראשונית. בדיקה זו תכלול את בדיקת כל המדדים שנמדדו בבדיקה הראשונית כגון: עומק כיסים, דימום בזמן פרובינג, ניידות שיניים, מדדי רובד, שיתוף פעולה של המתרפא וכו’… במידה ועדיין כיסים מדידים מעל 5 מ”מ במתרפאים משתפי פעולה, מומלץ ביצוע ניתוחי חניכיים למטרות ניקוי בגישה ישירה, צמצום כיסים תוך שילוב בפעולות רגנרטיביות על ידי שימוש בתחליפי עצם שונים ובממברנות נספגות או לא נספגות.

ניתוחי חניכיים מבוצעים בהרדמה מקומית וכוללים: הפשלת החניכיים, סילוק רקמה דלקתית, סילוק רובד, אבנית והחלקת השורשים. במידה ויש פגמים תת-גרמיים או מעורבות מסעפים יש אפשרות לשחזר בצורה חלקית או מלאה את מערכת התאחיזה שאבדה ע”י שימוש בתחליפי עצם, מחסומים מכאניים או חלבוני גדילה. לאחר שלבים אלו מבצעים תפירה המחזירה את החניכיים לעמדתם המקורית.

תוצאות טיפול: כיסים מדידים מתחת ל 3 מ”מ, התייצבות של השיניים, העלמות סימני דלקת, העלמות דימום בזמן צחצוח ובזמן בדיקת כיסים, מילוי רנטגני של פגמים תת-גרמיים.
תחזוקה פריודונטלית:
מבוצעת בד”כ ע”י שיננית. כל אדם זקוק לתחזוקה של שיננית אחת ל- 6 חודשים במידה ולא אובחן כסובל ממחלת חניכיים. מתרפאים שעברו טיפול פריודונטלי זקוקים לתחזוקה של אחת לחודש עד שלושה חודשים בהתאם לחומרת המחלה הראשונית, מידת ההקפדה הפרטנית על סילוק רובד וכו’…
במהלך התחזוקה נבדקים המדדים שתוארו בבדיקה הראשונית כמו: עומק כיסים, נקודות דימום ניידות, מדד רובד, שיתוף פעולה וכו’ ומבצעים סילוק רובד, אבנית, החלקת שורשים, פוליש לשיניים על מנת להקשות על היצמדות הרובד וכן מחזקים הרגלי צחצוח. חשוב לציין שמחקרים רבים מצביעים על כך שמתרפא שעבר טיפול חניכיים מסודר, מגיע לתחזוקה תקופתית, ומקפיד על היגיינה אורלית טובה יוכל לשמור על בריאות החניכיים לאורך עשרות שנים, ללא צורך בחזרה על ניתוחים.

דוגמא לתוכנית טיפול במתרפא עם מחלת חניכיים מתקדמת.

סיום טיפול פעיל כולל טיפול שיקומי (ד”ר ברנע איתן, מומחה לשיקום פה). ניתן לשים לב למראה חניכיים בריא. המתרפא ללא כיסי חניכיים וללא דימום בזמן בדיקת כיסים.

השתלת חניכיים הינה פרוצדורה כירורגית תיקונית המבוצעת לצורך שיפור מבנה החניכיים. בתהליך זה מושתלת רקמת חיבור על פני השורש החשוף ומטרתה לשחזר את החניכיים הצמודים ולעצור את התקדמות הנסיגה.
זוהי פרוצדורה עדינה אשר מצריכה דיוק, מיומנות וניסיון על מנת לקבל תוצאה משביעת רצון.

שלב ביניים לאחר טיפול במחלת חניכיים ושתלים.

ניתן לקחת את רקמת החיבור ממקורות שונים:

  1. רקמה רכה אשר נלקחת מהמטופל עצמו – פרוצדורה זו מצריכה לקיחת רקמה מאתר אחר באזור הפה (בד”כ מאזור החך) והשתלטה באזור המנותח.
  2. רקמת חיבור מ”בנק הרקמות”- רקמה העשויה מקולגן ופרוטאינים אשר עוזרת לרקמות הטבעיות לצמוח מחדש.

בחירת הרקמה נעשית על פי שיקול הדעת המקצועי של מומחה למחלות חניכיים.

  1. Kolerman R, Goultschin J, Goldstein M.
    Treatment of multiple recession-type defects in a young patient with esthetic demands.
    Refuat Hapeh Vehashinayim(1993). 2002 Apr; 19(2):24-30, 77. Hebrew PubMed PMID: 12055707.

טיפולים במרפאה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​